Spelmusikens betydelse för spelaren

Att spela ett tv-spel utan att ha ljud eller musik i spelet skulle göra själva spelet ganska platt och tråkigt. Musik i ett tv-spel ger en ytterligare dimension av spelet. Tv-spel har funnits tillgängliga för hemmabruk sedan 70-talet och ett spelkonsolsmärke som har hängt med sedan begynnelsen är Nintendo. Om du har ett Nintendo Switch har du många bra spel att välja bland, som dessutom är välgjorda. Du kan även köpa ytterligare en Nintendo Switch kontroll om du vill spela med andra. Det är många som föredrar att spela tillsammans med någon. Det en annan upplevelse att spela med en medspelare och många värdesätter verkligen kontakten de får av att ha en medspelare.

Personer upplever spelmusik olika

Hur spelmusik upplevs är såklart olika från person till person men att den har betydelse går att fastslå. Vanligtvis är spelmusik mer bakgrundsmusik men får en extra betydelse i exempelvis musikspel. Musik i spelet kan också hjälpa till att förstärka olika upplevelser, vilket spelutvecklarna noggrant har tänkt igenom. En del väljer dock ibland att lyssna på annan musik än den som är på spelet för att få en speciell känsla. Ibland ger den egenvalda musiken en bättre spelupplevelse. De som lyssnar på musik som inte är integrerat i spelet väljer ofta musik efter vilken musiksmak de har. Spelmusik kan lyssnas på utan att spela spelet såklart och är mycket vanligt. Det kan vara människor som lyssnar på den typen av musik även om de aldrig har spelat spelet. Det finns ett flertal spel där spelmusiken har uppmärksammats som exempelvis Quake.

Musik i tv-spel förändras utifrån vad som görs i spelet

Den sammantagna upplevelsen av musik och ljud i ett spel kan vara väldigt föränderlig och en spelare kan ha en viss påverkan på ljudlandskapet i spelet. Spel som tar väldigt lång tid att spela och har samma musik kan bli ganska irriterande för spelaren och i dessa fall tenderar spelaren att helt stänga av spelmusiken. I tv-spel används ofta procedurell musik, vilket betyder att musiken i spelet skapas eller förändras i realtid under tiden som du spelar och det finns förutbestämda regler för hur musiken ska låta när du göra vissa saker i spelet. Oftast lyssnar spelaren på spelmusik mer passivt än om det är musik som spelaren valt själv.